Nöjda kunder

Douglas jobbar som skorstensfejartekniker och har varit i branschen i 28 år. Han har hjälpt kunder med allt från fågelbon i skorstenen till mystiska eldstäder som inte vill fungera.

– Mitt jobb är väldigt varierat och jag har många roliga minnen med yrket. Det bästa med mitt yrke är att man träffar så många olika människor och ingen dag är den andra lik.

Men vissa jobbminnen sticker ut och Douglas minns dem med värme.

– För tjugo år sedan var det inte ovanligt att bli bjuden på frukost eller lunch av sina kunder. Många gillar att bara prata och det var inte ovanligt att att man satt och tog en kaffe hemma hos kunden.

Enligt Douglas är det väldigt viktigt att vara lyhörd och flexibel när man är ute och jobbar.

– Vi träffar oerhört många typer av människor dagligen. Man måste anpassa sig till varje kund och ta kunder som de vill ta det. Ofta räcker det med att någon öppnar dörren, så vet man vad kunden vill ha, och man får en känsla om man kan skratta eller skämta. Man får vara lite av en människokännare helt enkelt.

Douglas minns också en kund som haft problem med sin eldstad i över två år. Många hade varit där och kollat på eldstaden, men ingen hade lyckats lösa problemet. Det slutade med att Douglas fick göra ett riktigt detektivarbete för att ta reda på vad som var felet. Kunden föreslog att man skulle filma för att ta reda på vad det var som hände. Det visade sig att spjället på kakelugnen som reglerar tillförseln av luft låste sig när man eldat.

– I över ett år hade jag en diskussion med honom, och jag var nog där tre gånger. Nu funkar allt jättebra och han är jättenöjd. Han berättade för mig att han uppskattade servicen och all tid jag lagt ner på hans kakelugn. Och ofta är det så, att om man verkligen lägger ner energin på något så blir det bra.